Песник Александар Лукић. Снимљено у Шпанији. Фотографија је из песниковог албума и не сме се преузимати без дозволе! |
I
Допринос поема Александра Лукића у српској поезији
мора се посматрати у контексту промене тематике и сензибилитета
времена у коме су настајале. То су последње две деценије XX века и
почетак XXI, време пада социјализма у источно-европским земљама, распада
вишенационалних државних творевина и ослобађања од једноумља,
време великих ломова у свести појединаца и група, као и мукотрпно,
са великим жртвама, освајање слободе. Шире, Лукић је проговорио из
незадовољства стањем духа и идеја које су обележиле другу половину
XX века. Његова поезија настоји да рекапитулира како српски тако
и европски удео песничког бића у тој великој замисли. Укорењена у
времену, ширином и значајем за људску егзистенцију, она га превазилази.
II
Већ првом збирком У
вагону Розанова(1) Лукић је најавио снажан, дисонантан песнички
глас и назначио обрисе својих будућих књига. Различитост према текућој
песничкој продукцији значила је оригиналност и новину у српској поезији.
Одлучио је да пева о оном о чему су други углавном ћутали или одбацивали
као непесничко и пролазно. Тематика његове песничке имагинације
постала је стварност у којој је владао тоталитарни систем са непогрешивим
вођом. Тај систем, у животу обичних људи, као последицу, изродио је
страх, тескобу и отуђеност, осујећивао наду, полет и машту и свакодневицу
претварао у пакао тупог трајања и преживљавања.
Први знак тог нездравог стања, Лукић недвосмислено
исказује:
„Изгубио сам веру у људе, програме, празна обећања“(2).
Корени осујећености и губљење вере у стварност,
проистичу из друштвеног система којим је прожет живот:
„Научили су нас као и свако крдо
да галопирамо једним устаљеним темпом
ђаво би знао куда.“(3)
Неодређеност и магловитост циља тоталитарних
система ствара додатну тежину. Зашто су појединац и читав народ доведени
у такав положај, знао је само вођа. Он и из смрти влада живима. Његова
сенка надвија се над свим што би хтело у светлост и висину. Његова моћ
чини се, готово безгранична:
„Видим вампира који је некада владао,
а сада се повлачи натрашке
под земљом“(4)
- Александар
Лукић: У вагону Розанова, Књижевна омладина Србије, Бгд. 1986.
- Исто,
стр.12.
- Исто,
стр.18.
- исто,
стр.19.
Погубност власти Једног, А. Лукић
види у историји и људском пристајању на непримерене услове, прилагођавању.
Како изаћи из историје, постаје опсесивно питање за узаврелу песникову
мисао. Поготову што су је правили други и што је, уместо надахнућа,
окамењена прошлост:
„Историја са којом се сударам
налик је на рогове пужа.
Историју праве као панталоне, по
поруџбини“(5)
Из те тескобе у појединцу рађа се
најгоре: повлачлење у себе, преживљавање. Човек је сведен на најмању
меру: бесловесну животињу. Губитак људског истовремено је најтежа
осуда и система и вође:
„Прилагодити се значи мерити речи
и стално себе ућуткивати, обилазити
истину као
погребну поворку у којој никог не
познајеш“(6)
Дошавши до истине и немогућности
да се она у таквом систему искаже, верујући у њену исцелитељску
моћ, Лукић је означио чворна места свог певања и мишљења. Врата бездане
уметности била су тек одшкринута.
III
Мотив човекове слободе, дискретно
назначен У вагону Розанова,
стављен је у средиште књиге Оснивач
подземне престонице. Подстицај за њен настанак, сем тешке стварности
песниковог времена, дошао је и из света литературе. Чувено дело Расправа о добровољном ропству Етијена
де ла Боесија из XVI века, наметнуло се као незаобилазно. Дубином
мисли и тачношћу увида о свом али и свим временима, показало је да
проблем није од јуче. Зашто људи не користе слободу, највеће добро,
дато им још на рођењу? Зашто је предају Једном, Једином, и пристају
да му служе? Довољно је само да му откажу послушност и он ће постати
оно што је на почетку био: ништа. Јер, снага деспота, тиранина, проистиче
из дубине покорности народа, и уколико је потчињеност већа, утолико
је већа његова моћ. Зашто појединци и масе немају снаге да учине
тај спасоносни корак и постану слободни људи?
На то питање, ни Боеси у XVI веку,
ни Лукић на крају XX не дају никакав одговор. Ничим се не може оправдати
ропско понашање људи. Човек је слободан или није. Половична слобода
не постоји.
Пристанак на добровољно ропство
трајно уништава човекову личност. Ко се једном одрекне слободе, тешко
ће је поново стећи. Ни нестанак диктатора, оснивача подземне престонице
не значи њено поновно стицање. Појединци и народи, навикли на подређени
положај, настављају и даље да му служе:
„Пала је икона, али њен пад
донео је нови јад:
чији лик окачити у замену?“(7)
7. Александар Лукић: Оснивач подземне
престонице, Заветине, Бгд,1991. стр.31.
Ко је диктатор који узурпира слободу
појединаца и читавих народа? Песник Александар Лукић у почетку његов
лик види врло прозаично:
„Међу разним варалицама је
и потоњи Оснивач подземне престонице.
Изучио је занат у шуми,
испекао га добро
толико да је могао да хипнотише
околину,
вашар.“(8)
Изједначавање лика диктатора са
хипнотизером и варалицом први је корак у његовој детронизацији.
Други је у говору којим се служи: „Говорио је новим говором, новоговором“.
То одступање од нормалног има за циљ да истакне његову чудовишност.
Трећи је у његовом пореклу:
„Његово је име ускрсло из тамног вилајета.
Пробило се из помрачине до нас.“(9)
Ова поступност у грађењу лика диктатора
истицањем особина од приземног до митског, има за циљ да истакне његову
нељудскост. И још више: неопростиво понижење потчињених.
IV
Три поеме Александра Лукића, Европа, Легенде о рамондама и ружичастом песку месечевог смакнућа
и Брод лудака у извесном смислу
чине целину, како по тематици тако и по дубини увида у главне идеје
и токове европске историје и цивилизације. Песников глас је уперен
против свих збивања која су унижавала људско биће на европском простору
у последња два века. Сјајне узлете људског духа и напредовање ка
слободи појединца, затамњивали су ратови и страдања. Може се рећи
да је Александар Лукић у овим поемама достигао такве висине о којима
је српска поезија друге половине XX века могла да сања. Ослоњена на
језик и домаће и европско духовно наслеђе, српска поезија са овим
делима стала је у ред највећих остварења европске песничке уметности.
V
Европа у визији Александра Лукића, распета између
материјалног и духовног, најчешће се приклањала материјалном.
Тај избор умањивао је њену мисију водеће цивилизације и гурао је
на споредни колосек. „Одрастање Европе“ тако је заустављено на штету
појединаца и народа. Европа никада није достигла сан о „Европи“,
континенту слободних и самосвесних људи, нити освојила духовне висине
о којима су сањали њени најбољи представници. Напротив, старе напетости
трају и прете уништењем.
Велике европске идеје о слободи,
просвећености, толеранцији, солидарности и поштовању посебности
сваког човека, нестајале су под ударима верске и идеолошке
8. Исто, стр.17.
9. Исто, стр.41.
искључивости којима су обиловала
последња два века. Верски ратови, отворено прикривено, трајали су
током целе европске историје, уништавајући животе и материјална
добра. Од њих су гори били они вођени у име идеологија. Жртве последњих,
веће су и неопростивије.
Превагу материјалног над духовним,
песник недвосмислено осуђује:
„Европа ствара свест о себи не по Духу,
већ по тонама богате руде и метала.
Има, има бакра-потребне су ми танке
бакарне жице (вапи Европа), да повежем
континенте. А потребан јој је Дух,
који повезује времена и цивилизације,
различите културе, дух синтезе“.(10)
Верски и идеолошки подељена, Европа
не може бити она сила која ће преобразити свет, пре свега у правцу хуманитета,
и тако испунити своју мисију. Сан о јединству мора постати стварност,
јер је то услов даљег опстанка. Све дотле:
„Европа ће остати подељена и неће
постојати
као целина, све док се свако не одрекне
понечег. Човек који се највише
ствари
одрекао, отпоран је и заштићен од
пропадања“(11)
Решење дакле постоји, само хоће
ли појединци и народи наћи снаге да га остваре?
То питање испуњава зебњом али вера
у постојање решења помаже да се траје.
Велика европска идеја о солидарности
и толеранцији међу европским народима, најчешће је остајала пука
реторичка фраза без икаквог стварног садржаја. Уместо ње, владао је
интерес и меркантилистички дух. Никада европски народи нису могли
једни друге истински да помогну! Остали су тако на почетку одрастања,
а то значи да нису успели једни друге ни да разумеју ни схвате. Из тога
је ницао страх и сулуда трка за наоружањем. Најмањи повод био је довољан
да се нагомилано оружје употреби.
Мали народи најчешће су били у подређеном
положају према великим европским силама.
Тај однос, пре или касније, доводио
је до отпора и крвавих сукоба. Таворећи на маргинама европског континента,
мале нације све дубље су тонуле у економску и културну заосталост,
вечито у страху да ће изгубити национални идентитет. Земље Балкана
најочитији су пример. Александар Лукић поетски сагледава тај удес.
Закључак је недвосмислен: на губитку су били и Европа и Балкан. Различитости
међу народима уместо да значе богатство, најчешче су биле узрок раздора.
У том светлу, песник види и свој народ и свој језик.
Човек Европе у Лукићевој визији
стоји усамљен, изложен силама које не разуме. Страх, усамљеност и тескоба,
његове су егзистенцијалне одреднице. У краткотрајним периодима
мира исцрпљује се гомилање материјалних добара које ће уништити
наредни рат. Заварава се јаловим надама, допушта да буде обманут.
За то време лажни пророци плету паукову мрежу у коју ће упасти појединци
и народи.
Идеја социјалне правде остваривала
се у револуцијама, почев од Француске до
10. Александар Лукић: Европа, Време
књиге, Бгд. 1995., стр. 53.
11. Исто, стр. 92.
Октобарске и револуција у источноевропским
земљама. Вођене са жестином често стихијски, нису успевале да оправдају
жртве приложене у њихово име нити да значајније ублаже јаз између
богатих и сиромашних, привилегованих и обесправљених. Напротив,
дешавало се да тај јаз постане још дубљи а неправда већа и окрутнија.
Песник наводи примере из арсенала „домаће страве“, примере распуштености
и распојасаности, губљење сваког обзира и потпуног тријумфа неправде:
„О, гости су обукли парадна одела,
уредили браду
и бркове и зулуфе, супруге им обрве
нагаравиле и дивљу ружу заденуле
у косу.“(12)
Слика новог друштва, од управљачких
врхушки названог најхуманијим, у Лукићевој визији открива друго
лице, брижљиво скривано иза оптимистичких говора на банкетима и
конференцијама, гозбама и прославама. На њему су трагови пропадања,
неморала и тупости. у поеми Европа
указано је и на узроке таквог стања: одсуство духовности ничим се не
може надокнадити.
VI
Поема Брод лудака асоцијативно наслоњена на чувену слику Хиеронимуса
Боша Брод будала, у тематско-мотивском
слоју надовезује се на претходну „Европа“ , само што је сада простор
дешавања цео свет а не само европски континент. Људска историја од почетака
до данас, изложена је минуциозној песничкој анализи, по дубини и
ширини. Неке теме, познате из ранијих Лукићевих књига, као што је
тема вође из Оснивача подземне престонице
, добила је дубљи и пунији смисао. Такође и тема жртве. Све ово говори
да је песник брижљиво градио свој песнички свет. Одговорност према
тексту је потпуна.
Почетак поеме призива чувену сцену
из Илијаде: опремање грчких бродова
пред полазак на Троју. Помоћу контраста, песник гради упечатљиву
слику будућих баханалија савременог диктатора. Дрвеним грчким
бродовима, пуњеним житом и вином, супротстављен је „брод од челика
и дугачак“, пун димљеног меса и тегли са црвеним умаком. Разлике у
опису бродова су очигледне али је циљ оба подухвата исти: И први и други
завршиће у бешчашћу.
Диктатор (или вођа) није више оснивач
подземне престонице варалица и хипнотизер, већ капетан Челични,
бахат и надмен:
„Заповедник тога брода,
од милоште прозван Челични капетан,
од милоште
и од научника академија наука и
уметности,
волео је духове у боцама.
Волео је алке, раскош харема и царских
протокола
тачност и сервилност ушкопљених евнуха
и књижевника,
сјај златног накита и блесак дијаманата.“(13)
12.Исто, стр.55.
13.Александар Лукић: Брод лудака,
Народна књига, Бгд. 2001. стр.5
Такав диктатор опремио се добро на
свој прашумски пут јер волео још и „рику бенгалских тигрова и слонова
и циркус са милионима гледалаца“.
У сјају славе он може да учини шта
му се прохте јер му је моћ безгранична. Ту моћ му дају сервилни поданици
и неразумна светина. Резултат такве владавине је очигледан. Непочинства
се множе. Једно од њих је и постојање логора.
Неправде у свету неограничене моћи
Једног многе су и неизбежне. Жртве су законита појава, број оних који
трпе често је непознат. Добровољне жртве, такође. Оне су показатељ
до ког је степена такво друштво у свом пропадању дошло:
„Мене је судбина отправила у изгнанство
да премостим време и ратоборне
крајности,
да испаштам тријумф мојих непријатеља
и
да будем бољи… Јер, мене су рано подучили
вештини опраштања и чувању радости.“(14)
Тако пише Евагрије цару Јулијану
који га је заточио на црноморској обали пошто му је претходно убио
оца и браћу… Он је жртва која прашта! Тим чином он надвисује диктатора.
Брод лудака је симбол једног света у коме тријумфује бесмисао
и зло. Песник Александар Лукић као алтернативу таквом свету нуди радост
и лепоту. Човек треба само да учини напор и да их узме.
VII
Док је у Европи песнички глас подигнут, често доведен до крика, у Рамондама је смирен, као на прагу
неког озарења. Промена тематике условила је другачији тон, исказе
о промашајима Европе сменили су мирни и сталожени, реч је оног који
зна и више не сумња. Најзад, идеја о стваралаштву као највећем дару и
искупљењу, бацила је у засенак тешку стварност песниковог времена.
Стваралаштвом може да се бави само духовно слободан човек.
У овој поеми, Лукић је тражио дубље
знаке постојања, разлоге који човека вежу за живот. На почетку, ту
је породични дом, сећање на оца, мајку, слике из детињства. Подивљајој
историји супротстављена је прошлост, на првом месту лична а онда и
породична. Човек у песниковој визији, мора да зна своје корене како
се не би изгубио у тами времена. Стога су ту гробља, најсигурнији
знак. Породична гробља су „вечне тапије“. Прошлост одсликава човека
али је истовремено и путоказ.
Замишљено ново друштво социјализма
остварено у источноевропским земљама показало је слабост већ на почетку.
Створено силом, ограничило је слободу и право човека на личну срећу.
Стваралаштво у које се заклињало, није постало радост већ терет и
проклетство:
„Архипелаг и Историја су кренули
кривим путем;
економија и поредак им није донео
добит,
потпалили су ватру, и разгорели
околину, Бог им је одузео светло –
зар ништа не виде!“(15)
До стваралаштва се не може доћи заобилажењем
истине и правде. Творцима „новог друштва“ пак „до истине је стало колико
и до лањског снега!“
А ако истине нема, нема ни слободе.
Такво друштво осуђено је на пропаст.
Највиши облик стваралаштва за песника
је поезија. Она је најближа Духу, а стваралац открићу тајне. Ако је
испунио све услове, може се рећи да је стекао право да говори. Један
од услова је да не сме лагати:
„Писао сам и још увек пишем оно што зову
поезија, знајући да не смем лагати;
гоним маглу да не би никог насамарила.“(16)
Да би могла да врши ту велику мисију
приближавања човека духовном, поезија не сме да
„чека врагове, ни да неко повуче
завесе времена! Ни да голишави
птићи
у гнезду добију перје. Ни великог
чистача прашине и устајалости.
Она је чистач!“(17)
Вера у животодавну моћ поезије,
у магијску и исцелитељску снагу речи, држи песника на правом путу,
брани га од зле свакодневице и помаже му да испуни своју људску мисију.
Иако скрајнута на маргину збивања, запостављена од малодушне већине,
права поезија није изневерила човека. Она је увек ту, спремна да га
уведе у светлост. Потребно је само да јој се обрати:
„Тако и поезија, као барски чудотворац,
од ничега ствара питко пиће.
Не претвара вино у воду, већ од воде
радост за оне који васвек проведоше
у чекању.“(18)
После дуге потраге по идејама
европске цивилизације у последња два века, песник Александар Лукић
у поеми Рамонде најзад је стигао
у сигурну луку: љубав. Преко правде и истине, стваралаштва и поезије,
стиже се до духовног. А духовност је љубав, љубав за човека и цео
свет.
VIII
Спор Александра Лукића са савременом
српском (и светском) поезијом огледа се и у његовом начину компоновања
песме. Опредељен за савремену тематику, стварност времена у коме
живи и хуман однос према човеку, његов захтев да песници, ако већ имају
талента, не пишу којешта, чини се сасвим сврсисходан. Том захтеву
подређени су сви структурни елементи песме. Тематски, предметни и
идејни слој функционишу у правцу стварања слике света са свим његовим
недомашеностима које ће изазвати осуду истог у примаоцу. У том смислу,
може се говорити о ангажману те поезије, али она се, пре свега
14.Исто, стр.32
15.Александар Лукић: Легенде о Рамондама
и ружичастом песку месечевог смакнућа, Просвета, Бгд. 1999. стр.7.
16.Исто, стр.51.
17.Исто, стр.64.
18.Исто, стр.66.
исцрпљује на плану естетског.
Савременим песницима тешко полази
за руком да испуне те захтеве. Недовољно познавање стварности и недостатак
става према чињеницама живота одводи их, најчешће, у локализам,
површност, истрошени естетизам. Зато српска поезија, оптерећена
још и идејношћу, није ни могла да постане значајан чинилац у европској
књижевности под крај XX века.
Лукићев став да се држи стварности
и не изневерава чињенице, показао се вишеструко плодотворан.
Следећи захтев био је избор стиха.
Слободни стих наметнуо се као најпогоднији за тако замишљену слику
света у којој напоредо (и у неком односу) егзистирају савремено
и историјско, универзално и локално, вечно и пролазно, цитат и лирски
пасаж. Он је захтевао у поезији вероватно најтеже: овладавање унутрашњим
ритмом. Прималац који га не осети, тешко ће одгонетнути и вишезначност
Лукићеве поезије. У том светлу, везаном стиху остало је само казивање
једноставних истина. Лукићев песнички свет пак, није ни једноставан
ни лак.
Песнику ни то није довољно. Често
стихови „склизну“ у прозни исказ да би се, после таквог „испада“ опет
вратили првобитном низу. Лукић често истиче да не прави разлику између
поетског и прозног текста те тако доводи у питање каноне теорије
књижевности.
Склон рушењу свега окошталог, он
гради ново чији је главни предзнак стваралачка слобода. Теоријска
и формална питања су важна, али она морају бити подвргнута материјалним
чињеницама из којих настаје и нова форма и нов квалитет. Лукић свога
читаоца не успављује, он од њега тражи да буде учесник у дијалогу о
проблемима пресудним за његов и свачији живот.
Полемички тон присутан је и у песниковом
обраћању великанима европске и светске поезије и мисли: Т. С. Елиоту,
Е. Боесију, Лотреамону, Достојевском. То обраћање иде од супротстављања
до потврђивања њихових ставова. Потреба за дискурсом (а код Лукића
је она насушна) има за циљ, поред културолошког и егзистенцијални
значај. Постојање у садашњем тренутку захтева проверу у прошлости,
ако се већ будућност чини магловита и непрозирна. Но, ипак се нешто
да и назрети. Песник, приврженик истине мора бити помало и пророк.
У том смислу, за Лукића је уочљиво често цитирање Николаја Берђајева,
руског религиозног мислиоца.
Тако замишљена структура песме допушта
да, поред савременог и историјског, у њој буду инкорпорирани елементи
универзалног и локалног, опет у неком односу. Лирско налази своје
место у описима природе или евокацији неке чињенице из прошлости.
Све то доприноси пуноћи Лукићеве песме, уочљивој препознатљивости
у савременој српској поезији.
Места неодређености, битна за песму,
настају из односа материјалних чињеница и порука које из њих еманирају.
Противник магловитости и испразног естетизирања, Лукић ће радије
жртвовати неко значење само да би остао јасан. Али у судару идеја,
не може се увек предвидети исход. Оно што остане као „вишак“, сигурно
је добитак за поезију.
Најзад, зрелост, софистицираност
и тежина Лукићевог стиха, резултат је сложености и вишезначности
његовог песничког света. Песник га је стварао мало по мало, упорно напредујући
ка духовности. Сада су и песник и његов свет велика и незаобилазна
књижевна чињеница у српској поезији.
ДВА
СТИХА ИЗ ПОЕМЕ „БРОД ЛУДАКА“ АЛЕКСАНДРА ЛУКИЋА
Да је сама стварност
тоталитарних система у источноевропским земљама довољна за песнички
свет Александра Лукића, може се видети на примеру анализе два стиха
из његове поеме Брод лудака. Могу се узети и други стихови и резултат
ће бити исти. Лукићева поезија, дубоко укорењена у тој стварности,
настоји да њену тежину и погубан утицај на појединца искаже високо
софистицираним поетским изразом. По томе његове поеме стоје у самом
врху европског песништва са том тематиком.
„На воловима
су довукли гломазну локомотиву
револуције,
на последњу станицу“.(1)
Раширено мишљење,
касније је прерасло у слоган, да су револуције локомотиве историје,
стоји у основи ових стихова. У његовој позадини је доктрина: дијелектички
материјализам. Да мноштво квантитативних промена не мора увек довести
до квалитативних, такође је познато. Узмимо за пример две највеће:
Велику Француску и Октобарску револуцију. Засноване на насилној
промени друштвених система, нису успеле да избегну случајне жртве
и тиме довеле у питање свој етички смисао. У овим Лукићевим стиховима,
видљив је песников став: он не пева о било чему, него о једном кључном
питању: односу револуције и историје где је појединац на маргини
чиме значај ових стихова добија на тежини.
Почетна синтагма
„На воловима“, поред упућивања на руралну и приземну, диктира природу
наредних исказа који морају бити у духу почетног како би утисак
био потпун. Ко су ти који су на воловима довукли локомотиву? Они су
у назнаци, безоблична маса што још јаче истиче њихову тупост и промашеност
циља. Асоцијација на антологијску сцену из Злих
духова Достојевског,
где после пораза својих идеја социјалисти Петра Верховенског одлазе
са имања спахинице Ставрогине, по блату и поред воловских кола, не
само да је умесна него говори о крају свих утопија. Тиме праведни
захтеви за променом друштвених односа нису стављени ад акта, само
су деструирана средства којима се до тих циљева требало стићи.
Цео израз „На воловима
су довукли гломазну локомотиву“, значајног надреалног
набоја што је једно од средстава Лукићевог онеобичавања конкретне
стварности, не обезбеђује висок поетски домет. Остаје на нивоу снажне
дескриптивне слике, макар и надреалне. За освајање правих поетских
простора, као и когнитивних сазнања, потребан је друкчији приступ и
Лукић га са лакоћом постиже.
Преокрет настаје
кад на сцену ступи симболичко описивање. Коришћење симбола као готових
фигура, плод је краја двадесетог века. Лукићу је довољно да поред
наведеног израза стави реч револуција па да цео израз добије други
смисао. Прималац више нема слику гломазне локомотиве, него је сада
то покрет револуционарних маса ношених нередом, бесом и уништавањем.
Померање значења на свим нивоима, доноси нов квалитет: историја
више није идилична нити су револуције њене локомотиве јер у Лукићевој
хуманистичкој визији не доносе ништа добро сем уништења и смрти.
Они „невидљиви“ што су ту локомотиву довукли на непримереним воловским
колима, сад су је оставили на последњу станицу. Тако је и чувени слоган
о револуцијама као локомотивама историје деструиран: до људске
слободе и напретка за све мора се доћи другим путем.
Александар Лукић
хуманиста, сигурно верује у крај историје што ће означити завршетак
људских патњи и несрећа. Његова поезија, окренута вечитој идеји
људске слободе, у својој основи стоји на правди и истини. Отуда настају
и поетски домети, често без поређења у нашој поезији.
Нема коментара:
Постави коментар